European Cockpit Association konferenssi 19.-20.6.

20.06.2019 | Uutiset

Artikkelikuva

Lentäjien koulutus, B737MAX ja drone -toiminnan uhka lentoturvallisuudelle lentäjien huomion keskiössä Brysselissä.

Yli 40 000 eurooppalaista lentäjää edustava European Cockpit Association kokoontui 19.-20.6. Brysselissä. Paikalla edustettuna oli lähes 100 lentoyhtiötä Euroopasta ja yli 25 jäsenmaata.

ECA:n konferenssin yhteydessä järjestettiin samalla monikansallisten lentoyhtiöiden lentäjien tapaaminen. Lentäjien edunvalvonta lentoyhtiöissä, joilla on asemapaikkoja useamman valtion alueella vaatii myös lentäjäyhdistyksiltä erilaisia toimenpiteitä. Lentokoneita voidaan helposti siirtää paikasta toiseen aikatauluja muuttamalla reagoiden nopeastikin markkinatilanteeseen. Samalla mukaan tulee kuitenkin pohdittavaksi erilaiset lainsäädännöt, jotka sitovat paitsi lentäjää itseään, mutta myös lentoyhtiötä työnantajana. Euroopan lentoyhtiöiden toiminnassa on monia esimerkillisiä toimintamalleja, joissa työntekijä, lentäjä, ei joudu ongelmiin muutosten tullessa eteen. Samalla alalla nähdään myös "mukavuusliputtamisia", jossa lentoyhtiö innovatiivisesti sijoittaa työntekijöitä otollisille asemapaikoille kansallisen lainsäädännön mahdollistaessa reikiä tai tulkinnallisuuksia. Näissä tapauksissa monesti työntekijä kantaa lopulta vastuun esimerkiksi verojen tai sosiaaliturvamaksujen karhuamisen muodossa lentoyhtiön vältellessä vastuutaan.

Monikansallisten lentoyhtiöiden toimintaa liittyy pitkälti myös yhteisen sääntöpohjan noudattaminen ja lentäjien kouluttaminen. Mikäli lentäjiä eri asemapaikoilta ja eri valtioiden asemapaikoilta sekoitetaan ohjaamossa keskenään, nousee tarve harmonisoidulle koulutukselle aivan uudelle tasolle. Tätä menettelyä käsitellään ns. "interoperabilityn" pohjalta lainsäädännössä.

ECA:n konferenssi käsitteli mm. lentokoneiden valmistajien ja lainsäätäjien taustalla käymiä keskusteluja ja suunnitelmia lentäjien määrästä ohjaamossa. Tässä vaiheessa keskusteluja käyty erityisesti lentäjien määrästä reittilentovaiheessa kaukoliikenteessä ohjaamossa ja voidaanko edes avata lentoturvallisuussyistä pohdintaa laajemmalle. ECA suhtautuu lentäjien määrän (kapteeni ja perämies ohjaamossa istuimillaan) vähentämiseen kriittisesti, sillä lentoturvallisuuden näkökulmasta esimerkiksi poikkeustilanteissa ja sairaskohtauksissa ohjaamossa tulee olla koulutettu, työkykyinen lentäjä.

Boeing esitteli B737MAX lentoturvallisuuteen liittyvää hanketta, jossa koneen palauttamiseksi takaisin operatiiviseen toimintaan läpikäydään yhdessä viranomaisten kanssa. Lentäjäyhteisö on nostanut keskusteluun tarpeen lentäjien kouluttamisen varmistamiseksi ja simulaattoritoiminnan tärkeydelle. ECA odottaa valmistajilta ja viranomaiselta läpinäkyvää prosessia luottamuksen palauttamiseksi.

Dronet lisääntyvän yhteisessä ilmatilassa kaupallisen liikenteen kanssa jatkuvasti. Lentäjien esittämänä huolenan on sääntelyn ja koulutusohjelmien puute toiminnasta. Lentoturvallisuus voidaan varmistaa ainoastaan kouluttamalla, riittävällä lentoturvallisuuskulttuurilla ja selkeillä pelisäännöillä. Tässä viranomaisten ja koko alan toiminta on ollut selkeästi hitaampaa, kuin varsinaisten laitteiden vauhti markkinoille ja käyttäjille.


Lue lisää aiheesta