JÄSENYHDISTYKSET

Suomen Lentäjäliiton (FPA) jäsenyhdistykset

Suomen Liikennelentäjäliitto ry - Finnish Air Line Pilots Association (SLL)

SLL vastaa Finnairin liikennelentäjien edunvalvonnasta ja työehtosopimusneuvotteluista. SLL perustettiin vuonna 1949 vastaamaan silloisen Aeron lentäjien edunvalvonnasta, Finnair nimen tullessa viralliseksi lentoyhtiön nimeksi merkittä västi myöhemmin. Nykyisin SLL on Suomen suurin lentoyhtiökohtainen lentäjäyhdistys noin 850 varsinaisella jäsenellään ja noin 400 seniorijäsenellä (=eläköityneet).

Suomen Liikennelentäjäliiton omat sivut löydät osoitteesta sllpilots.fi

FAPA ry – N°RRAn lentäjien yhdistys

Alun perin yhdistys perustettiin vuonna 2001, jolloin se kantoi nimeä Suomen Pilottiyhdistys. Tästä nimi muutettiin vuonna 2007 Finncomm Airlines Pilot Association ry:ksi ja vuonna 2013 Flybe Airline Pilot Association ry:ksi lyhenteeltään (FAPA), paremmin edustamaan ja kuvaamaan jäsenistöään. Yritys muutosten jälkeen nimi päätettiin lyhentää pelkästään FAPA ry.:ksi.

Finnish Helicopter Pilots Association (FHPA) - Helikopterilentäjien yhdistys

FHPA on perustettu vuonna 2008. Yhdistys edustaa Suomessa toimivia lentoyrityksen palveluksessa toimivia helikopterilentäjiä ja vastaa HEMS-lentäjien (HEMS=helicopter emergency medical services) työehtojen sopimisesta. Helikopterilentäminen sisältää monenlaisia erityispiirteitä, joiden tunteminen on olennaista edunvalvonnan järjestämiseksi. Työaikojen kansallisten erityistarpeiden, eurooppalaisten säädösten ja muiden viranomaismääräysten yhteensovittaminen yhtenä tärkeänä kohtana. HEMS-lentäjien rajallinen määrä vaatii erityistä huomiota vaativassa työssä työskentelevien lentäjien olosuhteiden huomioimisessa. Tavoitteena on, että kaikki HEMS-lentäjät (myös ammattiin opiskelevat) samojen ehtojen piirissä yhtiöstä riippumatta.

Norwegian Pilot Union Finland – NPUF ry

NPUF Norwegian Pilot Union Finland – NPUF ry perustettiin vuonna 2014 Norwegianin perustettua asemapaikan Suomeen ja Helsinkiin. NPUF vastaa Norwegianin Suomessa asemapaikkaa pitävien lentäjien työehtojen sopimisesta ja osallistuu myös Norwegianin lentäjäyhdistysen euroopanlaajuiseen toimintaan koordinoiden monikansallisen lentoyhtiön lentäjien edunvalvontaa

JTF Pilots – Jet Time Finlandin lentäjien yhdistys

Jet Time operoi Suomessa B737 kalustolla ja Suomessa asemapaikkaa pitävien Jet Time lentäjien edunvalvonnasta vastaa JTF suomalaisella työehtosopimuksella. JTF on perustettu vuonna 2014. Yhteistyötä edunvalvonnassa tehdään tiiviisti myös Tanskan lentäjäyhdistyksen kanssa (PAJ Pilot Association Jet Time).

Jetflite Pilots´ Association JFPA ry -Jetfliten lentäjien yhdistys

Jetflite operoi Suomesta käsin liikelentoja ympäri maailmaa. JFPA ry on perustettu kesällä 2020 ja on uusin FPA:n jäsenyhdistys. Liikelentotoiminnassa on tunnistettavissa erityistarpeita lentäjien työolosuhteiden ja työehtojen näkökulmasta, joita säännöllisessä reittiliikenteessä ei välttämättä kohdata.

Asiantuntijat ja Esihenkilöt ASIA ry - Lentäjä jäsenten osalta

Pääosa lentäjistä Suomessa on järjestäytynyt yrityskohtaisten lentäjäyhdistysten kautta. Ammattilentäjiä toimii Suomessa kuitenkin mm. Lennonopettajina ja pienempien yritysten palkkalistoilla, joissa yhdistyksen perustaminen olisi tehokasta edunvalvonnan näkökulmasta. ASIA mahdollistaa tällaisten lentäjien kytkeytymisen edunvalvonnan piiriin ja ammattiyhdistystoimintaan.

FPA:n oppilasyhdistykset

Suomen ilmailuopiston oppilasyhdistys ry