Euroopan lentoyhtiöt laitettiin järjestykseen ECA:n kyselyssä

10.12.2021 | Uutiset

Artikkelikuva

Yli 120 lentoyhtiötä Euroopassa arvioitiin eurooppalaisten ammattilentäjien toimesta parhaiden ja huonoimpien työolosuhteiden osalta

Euroopan ammattilentäjien katto-organisaatio European cockpit association (ECA) järjesti alkusyksystä 2021 kyselyn, joka keskittyi lentoyhtiöiden työolosuhteisiin. Kyselyyn otti osaa yli 5700 ammattilentäjää ja kyselyssä oli mukana yli 120 lentoyhtiötä. Laajudeltaan kysely on yksi suurimmista koskaan. Lentäjiltä kysyttiin mm. epätyypillisten "työsuhteiden" laajuudesta, työsopimusten toimivuudesta, lentoyhtiön suhteesta ammattiyhdistyksiin, työehtosopimusten neuvottelutoiminnasta ja työn suhteesta vapaa-aikaan. Kyselyn tuloksien perusteella lentoyhtiöt laitettiin järjestykseen lentoyhtiön houkuttelevuuden ja sosiaalisen vastuullisuuden suhteen.

"Halusimme tarjota lentäjille mahdollisuuden arvioida lentoyhtiöitään. Koronan ollessa toivottavasti pian takana, työmarkkinat avautuvat ja lentäjät tulevat etsimään lentoyhtiöitä, joissa työolosuhteet ovat hyvät ja vättävät niitä, joissa olosuhteet ovat huonot" ECA:n puheenjohtaja Otjan de Bruijn toteaa. "Suurelle osalle lentäjiä, jotka ovat koronan johdosta kokeneet työpaikan menettämisiä, epävarmuutta ja palkanleikkauksia on tärkeää pystyä valitsemaan vakaan ja sosiaalisesti vastuullisen työnantajan. Tutkimus osoittaa, että sellaisia lentoyhtiöitä alalla on, mutta monella on edelleen parannettavaa".

Kolmasosa lentoyhtiöistä saavutti tutkimuksessa "Social Excellance" tason. Nämä ovat lentoyhtiöitä, joissa lentäjät kuvaavat kohteluaan kuin perheenjäseniksi, kokevat ylpeyttä työskennellä lentoyhtiölleen ja ovat sitoutuneita yhtiön menestykseen. Parhaan arvosanan sai kyselyssä AirFrance ja perässä tulivat Condor, Widerö, KLM, Lufthansa ja lähes 40 muuta lentoyhtiötä. Suomesta viisiportaisen arvostelun ylimmälle tasolle pääsivät Suomesta Finnairille syöttöliikennettä lentävä ja Finnairin osaomistama Norra (19.) ja Finnair (39.). Seuraavaksi korkeimmalle tasolle ("social partner") sijoittuivat mm. ASL airlines, Brussels Airlines, Air Europa, Jet2, TAP ja Pohjoismaissa työpaikkojen ulkoistamisen johdosta paljon esillä ollut SAS.

Kolmanneksi korkeimmalla tasolla ("Social snail") pitää sisällään lentoyhtiöitä, jotka tasapainottelevat "Social partner" ja "Social Junk" alueen välissä. Lentoyhtiöillä on tässä kategoriassa monia hyviä toimintamalleja, mutta epäonnistuvat (välillä voimakkaastikin) muilla alueilla. Kolmanneksi korkeimmalla tasolla nähdään kyselyssä mm. Turkish Airlines, Malta Air, Volotea ja Aegean Airines. Neljäs kategoria kyselyssä on "Social Misfits", josta löytyy moni Euroopan halpalentoyhtiöistä, kuten Ryanair, Buzz, Lauda ja Wizz. Nämä lentoyhtiöt saavat huonot arvosanat lähes jokaisella alueella ja lentäjät kokevat saavansa huonosti arvostusta osakseen tai ovat tyytymättömiä työnantajaansa. Viimeisessä kategoriassa ("Social junk") nousee esiin pienet lentoyhtöt, jotka usein lentävät poissa otsikoista, esimerkiksi SmartLynx ja Avion Express.

"Kyselyssä annettiin lentäjille mahdollisuus myös avoimeen palautteeseen omasta lentoyhtiöstään. Monessa tapauksessa lentäjät tuovat esiin työntekijöiden hyväksikäyttämisen, Euroopan lainsäädännön kiertämisen, lentoturvallisuuden laiminlyönnin ja väärinkäytökset", Philip von Schöppenthau, ECA:n pääsihteeri toteaa. "Tästä syystä on tärkeää, että näkökulmat tuodaan esiin esimerkiksi viranomaisille, poliittisille päätöksentekijöille, EU:n instituutioille ja matkustajille. Toivomme samalla kyselyn tulosten saavan aikaan positiivisen kierteen ja terveen kilpailun työntekijöistä, jossa lentoyhtiöt haluavat tarjota parhaan työolosuhteet lentoturvallisuuden kannalta tärkeimmille työntekijöille, lentäjille".

Tutkimukseen voit tutustua linkin kautta: https://public.tableau.com/app/profile/europeanpilots/viz/EuropeanAirlinesSocialRating/DBOVERVIEW

 


Lue lisää aiheesta