Otsoni, hyödyllistä ilmakehässä, haitallista matkustamossa

06.03.2020 | Uutiset

Artikkelikuva

Lentokoneen sisäilmaan kohdistuu monia kysymyksiä puhtaudesta, hapen osamäärästä otsoniin. Näitä huomioidaan laajasti suunnitteluvaiheessa.

Lentäjäyhdistysten toimintaan kuuluu olennaisena osana vaikuttaminen työympäristökysymyksiin, sekä laaja kirjo lentoturvallisuustyötä ja lentäjän työolosuhteiden kysymysten käsittelyä. Lentäjät viettävät uransa aikana vuosia taivaalla nähden maailmaa lintuperspektiivistä, mutta myös altistaen itsensä olosuhteille ohuessa ilmassa. Lentokoneen sisäilma on ollut keskusteluissa pitkään ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on viime vuosina tutkinut sisäilmaa erillisen projektin muodossa. Euroopan lentäjiä edustava European Cockpit Association (ECA) on osallistunut EASA:n työryhmän toimintaan ja tuonut mukaan omaa osaamistaan.

Liikennelentäjä -lehti 1/2020 käsitteli lentokoneen sisäilman osalta otsonin huomioimista. Otsonin määrä ilmakehässä alkaa kasvamaan yläilmatilassa, jota erityisesti liikelentokoneet käyttävät monestakin syystä. Yläilmatila mahdollistaa suorempia lentoreittejä vähäisemmän liikenteen johdosta ja toisaalta parempaa polttoainetehokkuutta, joka konkretisoituu erityisesti pitkillä lennoilla.

Otsonin vaikutuksesta ja sen huomioimisesta pääset lukemaan Liikennelentäjä -lehden artikkelista "Otsoni -hyödyllistä ilmakehässä, haitallista matkustamossa".  


Lue lisää aiheesta