Onko B737MAX palaamassa operatiiviseen toimintaan?

26.08.2019 | Uutiset

Artikkelikuva

B737MAX kone on hallinnut maailmanlaajuista keskustelua lentoturvallisuudesta ja viranomaisen toiminnasta. Katse onnettomuustutkinnan rinnalla on kohdistettu koneen palauttamiseen operatiiviseen toimintaan.

B737MAX koneet ovat olleet maailmanlaajuisessa käyttökiellossa maaliskuusta 2019 lähtien kahden ihmishenkiä vaatineen onnettomuuden jälkeen. Lento-onnettomuudet ravistelevat aina laajasti koko alaa matkustajista henkilökuntaan. Lentoturvallisuuden parantaminen on perustunut lentoliikenteen alusta alkaen virheistä oppimiseen ja toiminnan parantamiseen, jotta samat virheet eivät toistuisi jatkossa. Tässä on myös isossa kuvassa onnistuttu.

B737MAX koneen osalta keskusteluja on aluksi hallinnut koneen MCAS -järjestelmän toimintaperiaatteet, sertifiointiprosessi valmistajan ja viranomaisten välillä ja sittemmin koneen operatiiviseen toimintaan palauttamisen aikataulu. Aikataulu on elänyt kuukausi kerrallaan ja lentäjäyhteisöä on pidetty mukana osana keskusteluja niin maailmanjärjestön (IFALPA), alueellisten lentäjäyhdistysten (esim. Euroopan ECA) ja yksittäisten suurten lentoyhtiöiden lentäjäyhdistysten muodossa.

Mitä lentäjäyhteisö odottaa?

  1. B737MAXin tekniset haasteet tulee ratkaista ja koneen tulee täyttää yleisesti hyväksytyt lentoturvallisuusvaatimukset.
  2. Regulatiivista omavalvontaa ei tule laajentaa ja toimijoilla tulee olla yhtenäinen käsitys lentokoneiden järjestelmistä.
  3. Lentäjille tulee tarjota riittävä koulutus ja tarjottava asianmukainen tieto koneen järjestelmistä.

B737MAX koneen oletettavasti palautuessa matkustajaliikenteeseen, tulee katse kääntymään yksinkertaisen kysymyksen muodossa lentäjiin: "onko tällä koneella turvallista lentää". Lentäjien turvallisuuskäsityksen näkökulma luodaan ylläolevia kohtia seuraten.


Lue lisää aiheesta