Lentäjät ja lennonjohtajat: perinteiset suunnistuslaitteet säilytettävä

30.09.2024 | Uutiset

Artikkelikuva

GNSS häirintä on jatkanut kasvuaan ja samalla riski vaaratilanteille häirinnästä johtuen on suurempi. Perinteisten, maasijoitteisten suunnistuslaitteiden saatavuudella voidaan turvata siviililiikenteen toiminta.

Globaalien lentäjien (IFALPA) ja lennonjohtajien (IFATCA) järjestöjen yhteistyökokouksessa Madridissa käsiteltiin syyskuun lopulla lentoliikenteen tilannetta ja turvallisuusympäristöä. Lentäjät ja lennonjohtajat tekevät yhteistyötä paitsi päivittäisessä operatiivisessa työssä, mutta myös edunvalvontakentällä tuoden esiin havaintojaan lentoturvallisuuden parantamiseksi. Yhteisellä tilannekuvalla voidaan löytää tehokkaita ratkaisuja.

Yksi suurimmista huolista tämän päivän lentotoiminnassa muodostaa kaupallisen lentoliikenteen kohtaama GNSS -häirintä, jossa Eurooppa muodostaa tilastojen mukaan yleisimmän esiintymisalueen. Suurin osa kaupallisen lentoliikenteen lennoista tukeutuu GNSS yhteyteen, joka tarjoaa tarkan ja tehokkaan keinon navigointiin. GNSS häirintää tapahtuu sekä signaalin peittämisellä voimakkaammalla lähetteellä (jamming) että signaalin harhauttamisella väärällä paikkatiedolla (spoofing). Molemmat häirintäkeinot vaikuttavat mm. seuraavilla tavoilla lentoliikenteeseen:

  • Ground Proximity Warning Systems (GPWS): lentokoneiden suojajärjestelmä tuottaen tietoa lentäjille maan läheisyydestä. Häirinnän johdosta järjestelmä voi joko tuottaa vääriä varoituksia tai olla kokonaan toimimaton.
  • Required Navigation Performance (RNP) Routes or Approaches: eri alueille on julkaistu vaadittava navigointitarkkuus. GNSS häirinnän johdosta lentokoneen kyky tarkkaan navigointiin voi heikentyä.
  • Entry to transatlantic routes may require increased separation: Valtamerten päällä lentokoneilta vaaditaan navigointikykyä vaatimuksen täyttävällä tarkkuudella ja toimivien navigointijärjestelmien määrän suhteen. Mikäli lentokoneen navigointijärjestelmät eivät häirinnästä johtuen toimi, voi se johtaa lennon peruuntumiseen.
  • Aircraft may be unable to fly RNP approaches: Eräät lentokenttien lähestymismenetelmät vaativat GNSS signaalin käyttämistä. Mikäli lentokentällä ei ole vaihtoehtoisia lähestymismenetelmiä, jotka yhdessä vaaditun sääolosuhteiden kanssa mahdollistavat lentokoneiden lähestymisen, voi lento joutua varakentälle tai lento tulla kokonaan peruutetuksi.
  • Controller-Pilot Data Link Communications (CPDLC): Lentokoneiden ja lennonjohdon välille on luotu tekstimuotoinen yhteydenpito, joka mahdollistaa radioliikenteen käytön vähentämisen ja mahdollisten kuuluvuuteen liittyviltä epäselvyyksiltä välttymisen.
  • Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B): lentokoneet lähettävät paikkasignaalia lennonjohdolle ADS-B järjestelmän kautta. Häirinnän myötä yhteys voi olla toimimaton.
  • All other systems or procedures that require accurate position or time data from the satellite network: lentokoneiden monet järjestelmät tukeutuvat GNSS -järjestelmään ja eivät ilman GNSS signaalia pysty toimimaan optimaalisesti.

IFALPA ja IFATCA korostavat valtioille tarvetta varmistaa perinteisten navigointilaitteiden ylläpito, jotta siviililiikenteen kulku voidaan turvata poikkeustilanteissa, mukaan lukien GNSS häirintä. Operatiivisesti vähimmäismäärä perinteisiä, maalaitteisiin perustuvia navigointilaitteita on keskeistä lentoliikenteen häiriöttömän ja resilientin navigoinnin turvaamiseksi. IFALPA ja IFATCA kannattavat GNSS häirinnältä suojautumiselle luotavia mitigointisuunnitelmia.

 


IFATCA
With more than 60 Years of Professional Involvement - IFATCA has been representing air traffic controllers in over 130 countries since 1961. The mission of IFATCA is to promote safety, efficiency and regularity in international air navigation and assist and safeguard the interests of the air traffic control profession.


IFALPA
The International Federation of Air Line Pilots’ Associations represents more than 120,000 pilots in nearly 100 countries. The mission of IFALPA is to promote the highest level of aviation safety worldwide and to be the global advocate of the piloting profession, providing representation, services, and support to both our members and the aviation industry.

 

Kuva: Blake Guidry on Unsplash


Lue lisää aiheesta