Global Pilot Symposium 2019

10.05.2019 | Uutiset

Artikkelikuva

Global Pilot Symposium 2019 keräsi yhteen lentäjäyhdistysten johtajia maailmanlaajuisesti

Global Pilots Symposium 2019

 

Lentäjien edunvalvonta monikansallisten yritysten aikakaudella

 

IFALPA:n vuosikokouksen yhteydessä järjestetty Global Pilot Symposium (GPS) keskittyi tänä vuonna johtajuuden, yhtenäisyyden rakentamisen ja monikansallisten lentoyhtiöiden toimintaan. GPS on IFALPA:n ja kolmen lentoyhtiöallianssin lentäjäyhdistysten yhteistapahtuma, joka järjestettiin nyt yhdeksännen kerran. Puhujiksi paneeleihin on haettu lentäjäyhdistysten puheenjohtajia kertomaan esimerkkejä haasteiden voittamisesta, lentoyhtiöiden johtajia, yliopistojen professoreita ja viranomaisen edustajia. Tänä vuonna IAG:n Willie Walsh antoi aluksi katsauksen lentoyhtiöiden johtamiseen epästabiilissa ympäristössä. Walsh kuvasi puheessaan, kuinka epävarmuudet ATC -palveluissa ja valuuttaheilahteluissa vaikuttavat lentoyhtiöiden tulokseen. Euroopassa ATC aiheuttaa pahimmillaan lentoyhtiökohtaisesti yli 30% lentojen myöhästymiseen slottien muodossa. Tällä on suora vaikutus asiakaskokemukseen ja myyntiin, nostaen uhan jopa reittien kannattavalle jatkolle lentoyhtiöissä.

 

Lentäjien edunvalvonta monikansallisissa yrityksissä

Transnational Airlines (TNA) on toimintamalli, jossa lentoyhtiöllä on asemapaikkoja useammassa maassa ja toimintaa johdetaan yhden tai useamman AOC:n alla. Euroopassa liike on ollut nopeaa ja monikansallisia yhtiöitä on konsolidaation muodossa rakentunut niin perinteisempien lentoyhtiöiden kuin halpalentokonseptien muodossa. Lentäjien työehtosopimukset eivät nykyisen lain mukaan seuraa kansallisten rajojen yli, muun toiminnan ollessa kuitenkin liikkuvaista -niin lentokoneiden sijoittelun, kuin lentäjien asemapaikkojen suhteen. Parhaimmillaan monikansallisuus mahdollistaa erilaisia asemapaikkoja ja työmahdollisuuksia lentäjille elämäntilanteen huomioiden. Pahimmillaan asemapaikkoja suljetaan odottamatta, lentäjiä pakotetaan siirtymään halvemmille sopimuksille toisiin maihin ja asemapaikkoja kilpailutetaan toisiaan vastaan työehtoja polkien.

TNA -paneelissa lentäjien edunvalvonnasta kertoivat SAS:n, Irish ALPA:n, Easyjetin ja Norwegianin puheenjohtajat. SAS:n yli 1500 lentäjää menivät paneelin jälkeisenä päivänä lakkoon kaikissa Pohjoismaissa ja SAS:n toiminnasta neuvottelupöydissä saatiin tuore kuvaus. Lentäjäyhdistyksiä yritetään hajoittaa toisiaan vastaan asemapaikkoja erillään käsitellen, luvaten erillisiä senioriteettilistoja ja laajarunkovakansseja.

TNA toiminnassa ei voida ylläpitää neuvottelutoimintaa, kuten maakohtaisesti tehtiin “aina ennen”. Rajat ylittävät toimijat eivät välitä rajoista, eikä lentäjien edunvalvonta voi rajoittua maakohtaiseen toimintaan. Edunvalvonta vaatii lentäjähdistysten johtajilta kansainvälistä toimintaa, verkostoitumista, yhteydenpitoa säännöllisesti ja aikaa yhteiseen tekemiseen. Näillä kaikilla rakennetaan luottamusta pitkässä juoksussa, jotta lentoyhtiö ei pääse kääntämään maakohtaisia asemapaikkoja toisiaan vastaan taistellen työpaikoista työehtojen kustannuksella.

 

Lentäjien edunvalvojat paineen alla

Irish ALPA, Deltan ja Saksan lentäjien puheenjohtajatehtävissä toimineet lentäjät kertoivat lentäjäyhdistysten kohtaamista vaikeuksista edunvalvonnan tehtävissä. Jäsenviestinnän tarve ja nopeus on kasvanut entisestään ja tiedon jäsenistölle tulee olla saatavilla mobiilityökaluilla. Olennaista on aina rakentaa yhteistyö ja edunvalvonta rauhalliseen aikaan, kertoa jäsenistölle tavoitteista ja suunnasta jonne yhteisönä olemme matkalla. 

 

Lentäjien edunvalvojille tulee rakentaa koulutusohjelmia ja -mahdollisuuksia pitäen huolta jatkuvasta virrasta uusia edunvalvojia vastuutehtäviin. Lakikirjausten ja sopimusten osaaminen on tärkeää, mutta tärkeää on myös harjoitella johtamista, toiminnan suunnittelua ja pitkäjänteisen edunvalvonnan rakentamista. Monessa yhdistyksessä kannustetaan jäsenistöä osallistumaan valtuustojen kokousten seurantaan ja toimikuntien toimintaan. Pienikin panos lentäjäyhdistyksen eteen on arvokas.


Lue lisää aiheesta