Kotimaiset asiat

Vuokratyöntekijöiden rajoittaminen työehtosopimuksessa

Eduskunnan eläkeuudistus

Suomen pelastushelikopterilentäjien yhdistys FEMSPA on lopetettu.

FPA strategioiden tarkastelu

FPA/YTY yhteistyö

Turvatoimikunnan (FPA-SSC) kuulumisia

Vuokratyöntekijöiden rajoittaminen työehtosopimuksessa

Suomi on jo pitkään ollut edelläkävijä liberaalisessa markkinataloudessa. Monissa eurooppalaisissa työsopimuksissa on lauseita, jotka rajoittavat vuokratyöntekijöiden käyttöä yrityksissä. Asia on nyt käsitelty myös EU-tuomioistuimessa AKT:n valituksen pohjalta ja päätöksen mukaan rajoitukset työehtosopimuksessa ovat hyväksyttäviä.

Aiheesta AKT:n uutinen linkin takana:

https://www.dropbox.com/s/ydqhas5srp33sw3/AKT_lle%20voitto%20EU-tuomiois...

 

Eduskunnan eläkeuudistus

Eläkeiän nosto on valmisteilla eduskunnassa. Lentäjien työn rasittavuus puhuttaa jäsenistöä ja tutkimme, onko mahdollisuuksia saattaa lentäjän ammatti raskaiden ammattien listalle. Tällä tavoin eläkeikä ei välttämättä nousisi. Asia ei ole yksiselitteinen ja yhteistyötä tehdään YTY/AKAVA sektorin kanssa.

 

Suomen pelastushelikopterilentäjien yhdistys FEMSPA on lopetettu.

FPA jäsenenä toiminut, lentoturvallisuus asioihin keskittynyt FEMSPA on lopetettu huhtikuulla.

Yhdistyksen toiminta on ollut pientä ja taloudelliset realiteetit ajoivat yhdistyksen lopetus päätökseen. FPA aloittaa tunnustelut helikopterilentäjien toisen yhdistyksen kanssa, jotta pyöriväsiipisten asiat pysyvät mukana kotimaisessa ja kansainvälisessä keskustelussa.

FPA strategioiden tarkastelu

Muutama vuosi sitten FPA:lle luotiin FPA 2020 strategia. Samana vuonna saimme myös tiedottamis strategian laadittua. Molempia on toteutettu ja on tullut aika kartoittaa missä mennään ja mihin suunnataan. Strategiat ovat eläviä papereita, joita tulee päivittää aina ajan kuluessa. Tämän vuoden tavoitteena on käydä läpi kaikki jäsenyhdistykset ja kertoa strategian sisällöstä sekä herättää ajatuksia. Työryhmä asian tiimoilta kokoontuu syksyllä ja tavoitteena päivittää strategioiden tila vastaamaan jäsenyhdistysten näkemyksiä.

Tähän liittyen FPA tiedottaminen on ollut  resurssipulasta johtuen maltillista. Nyt asiaa yritetään taklata tarkentamalla tiedottamisen sisällön tuotantoa ja tuottajia ja tukeutumalla jakelussa YTY:n järjestelmiin.

 

FPA/YTY yhteistyö

Yhteistyö FPA-YTY välillä on ollut jo hetken käynnissä ja askelmerkkejä luodaan lisää. Muutama työryhmä on edenny hyvin ja toimintaa kehitetään jatkuvasti. Lentäjien koulutuksen saattaminen ammattikorkeakoulutuksen piiriin on yksi tavoite, jonka kanssa työtä tehdään. Myös suomalaiselle yhteiskunnalle tärkeän lentoalan säilyminen Suomessa on mukana vaikuttajille vietävissä asioissa.

 

Turvatoimikunnan (FPA-SSC) kuulumisia

 

- Miehittämättömiä ilma-aluksia (RPAS - Remotely Piloted Air System) koskeva määräysvalmistelu on käynnissä Suomessa. FPA-SSC käy läpi ehdotettua määräysluonnosta keskenään ja eri sidosryhmien kanssa, ja antaa omat kommenttinsa 19.6.2015 mennessä. Näköpiirissä on, että RPAS-toiminta lisääntyy merkittävästi tulevaisuudessa, ja on tärkeää saada pelisäännöt, jotka kaikki ilmatilan käyttäjät voivat hyväksyä. Tämän hetken määräysluonnos on pyritty tekemään “mahdollistavaksi” eli hyvin sallivaksi, ja lisäksi se koskee pelkästään kaupallista lennättämistä, joten on syytä tarkkaan pohtia kasvavan RPAS-toiminnan riskejä.

 

- EASA:n työ- ja lepoaikamääräykset (FTL - Flight-time Limitations) astuvat voimaan viimeistään 18.2.2015. Säännöstö on luonteeltaan osaksi suorituskykyperusteinen, löysemmät lentotyöaikarajoitukset on mahdollista saada käyttöön käyttämällä väsymyksenhallintajärjestelmää (FRM - Fatigue Risk Management). Kun lento-operaattorit itse jatkossa todistavat toimintansa turvallisuuden viranomaiselle FRM:n avulla, ja asia on Euroopassa uusi, ovat pelisäännöt ja hyväksytyt toimintatavat vielä hakusessa niin operaattorien, viranomaisten kuin lentäjäyhteisönkin keskuudessa. FPA-SSC osallistuu aktiivisesti ECA:n FTL-työryhmään ja myös FRMS Forum -yhteisön toimintaan. Esim. ICAO:n FRMS-periaatteiden mukaisesti (rivi)lentäjien edustus pitää Fatigue Safety Action Groupista löytyä.

 

- Dangerous Goods (DG)-puolella litium-pohjaiset akut ja paristot ovat olleet kuumimpana aiheena. Litium-metalli paristojen bulkkirahtikuljetus matkustajakoneissa kiellettiin tämän vuoden alusta alkaen. Litium-ioni akkujen lentorahtikuljetus on myös ollut vastatuulessa viime vuoden FAA:n testauksissa sattuneista räjähdyksistä lähtien. ICAO ei ole vielä rajoittanut litium-ioni akkujen ilmakuljetusta, mutta useat lentoyhtiöt, mm. United Airlines, British Airways, Iberia, Cathay Pacific, Hong Kong Airlines, Cargolux ym., kieltäytyvät kuljettamasta litium-ioni akkuja bulk- rahtina. Kaikki säädökset koskevat vain bulk rahtia. Laitteiden osana näitä saa tietyin ehdoin kuljettaa.

 

-       Security (SEC) -puolella kuumimpana aiheina on ollut Germanwings-tragedian jälkimaininkeina ohjaamoturvallisuus. Ovi ja ohjaamoon pääsyyn liittyvät proseduurit ovat työn alla EASA:ssa, ja turvatoimikunta osallistuu yhdessä muiden eurooppalaisten lentäjien kanssa mahdollisten määräysmuutosten kommentointiin.